Bab 5: Komponen utama sistem pentadbiran Malaysia


KOMPONEN UTAMA SISTEM KERAJAAN MALAYSIA Pembentukan Sistem Kerajaan Malaysia Komponen Utama Sistem Kerajaan Malaysia
PEMBENTUKAN SISTEM KERAJAAN MALAYSIA ~Setelah kedatangan British, berlaku perubahan yang ketara dalam perubahan politik dan pentadbiran negara, hal ini disebabkan oleh campurtangan British dan sekaligus memperkenalkan pentadbiran secara Inggeris di  Tanah Melayu~
 Walaupun sistem pengasingan kuasa ini wujud namun ia sukar dijalankan memandangkan setiap sistem berkaitan antara satu sama lain.  Perdana Menteri sebagai Ahli Dewan Rakyat boleh membentuk suatu undang-undang bersama menteri yang lain. Di Amerika Syarikat, mereka menjalankan sistem pengasingan sepenuhnya dan yang menyamainya ialah Residen.
KOMPONEN UTAMA SISTEM KERAJAAN MALAYSIA: badan pentadbiran (eksekutif), badan perundangan(legislatif), badan kehakiman (judisiari).
BADAN EKSEKUTIF Peringkat Persekutuan Di Malaysia, kuasa eksekutif dijalankan oleh pentadbiran peringkat Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan. Tugas utama kabinet ialah menggubal dan menjalankan dasar tertinggi negara. Ia diketuai oleh Perdana Menteri dan diikuti oleh menteri-menteri lain, PM dilantik oleh Yang Dipertuan Agong dan menteri-menteri lain dilantik oleh YDPA atas nasihat PM Peringkat Negeri KuasaEksekutif- Raja/ Sultan/ Yang DiPertuaNegeri. Semua perlembagaan negeri mengandungi syarat seksyen 1 (2) bertindak mengikut kuasa budi bicara berikut : Melantik Menteri besar Tidak setuju permintaan untuk  membubarkan DUN.
Badan legislatif (perundangan).
PROSES MEMBUAT UNDANG-UNDANG DI PARLIMEN Cadangan kerajaan atau daripada wakil rakyat Rang undang-undang digubal oleh peguam negara.Bacaan pertama di dewan rakyat sebagai pengenalan sahaja (tidakdibahaskan) .Bacaan kedua di dewan rakyat dibahaskan dari segi dasar. Sekiranya diluluskan Peringkat jawatankuasa di dewan rakyat dibincangkan secara mendalam lagi. Bacaan ketiga di dewan rakyat dibahaskan semula dengan pindaan terperinci oleh jawatankuasa dewan sekiranya diluluskan. Di dewan negara proses seperti di dewan rakyat diulangi. Sekiranya diluluskan Pengesahan yang dihantar kepada DYMM Yang di-Pertuan Agong. Sekiranya diluluskan ia akan diwartakan dalam Warta Kerajaan ditandatangani kerajaan.
Badan judisiari (kehakiman) Undang-undang tradisional terdiri daripada Undang-undang adat melayu (semenanjung tanah melayu), Adat pepatih (masyarakat matrilineal) Adat temenggong (masyarakat patrilineal) dan Undang-undang adat bumiputera (sabah dan sarawak).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.